سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در ادب نفست این بس که واگذارى ، آنچه را از جز خود ناپسند شمارى . [نهج البلاغه]

گاودار

                                             

به منظور پی بردن به تاثیر حمام پا در کنترل لنگش ، مطالعه‌ای به شیوه پیگیری چهار ساله (1368-71) در 23 دامپروری اطراف شهر تهران صورت گرفت . در کلیه دامپروری های مورد مطالعه سه ماه فصول بهار و پائیز به عنوان زمان مناسب جهت حمام دادن پا در نظر گرفته شده و از حمام پا در شکل عبوری و از محلول فرمالین 5 درصد و سولفات مس 3 درصد به عنوان ترکیبات ضد عفونی کننده ˆقابض استفاده شد. در 14 دامپروری که زخم در نواحی مختلف بافت شاخی کف مسئله اصلی لنگش به شمار می رفت از محلول فرمالین 5 درصد در سه دامپروری، از محلول سولفات مس 3 درصد در شش دامپروری و از هر دو محلول با فاصله زمانی مشخص در پنج دامپروری استفاده شد. در صورتی که در 9 دامپروری دیگر که درماتیت انگشتی مشکل اصلی لنگش تشخیص داده شده بود، حمام فرمالین 5درصد(4 دامپروری) در مقام مقایسه با کنترل مثبت (حمام سولفات مس 3درصد) (3 دامپروری) و کنترل منفی (حمام آب سرد) (2 دامپروری) قرار گرفت . میانگین میزان درصد شیوع سالیانه لنگش در سال مورد نظر با سال قبل به عنوان شاخصی برای مقایسه آماری در نظر گرفته شد. نتایج حاصله از این مطالعه به تاثیر معنی دار حمام پا با استفاده از هر دو محلول در یک دوره با زمان بندی مشخص در کنترل لنگش ناشی از زخم کف انگشت اشاره داشته، در حالی که در موارد لنگش حاصله ار درماتیت انگشتی، حمام پا با دو محلول فوق تغییر معنی داری را در میانگین میزان درصد شیوع لنگش نشان نداده بلکه چنین به نظر می رسد که زمینه مساعدی را برای بروز موارد جدید در گله و یا عود مجدد مورد در گاو به ظاهر بهبود یافته فراهم آورده باشد.




محمد علی مظاهری ::: شنبه 86/2/29::: ساعت 6:34 عصر

فرمارتین به عنوان معمولترین ناهنجاری جنسی در گاوهای هلشتاین شناخته شده است.این ناهنجاری در حقیقت یک وضعیت نامطلوب در دوقلوزایی گاوها می باشد.این ناهنجاری باعث ناباروری گوساله ماده ای می شود که به صورت دوقلوبا گوساله نر به دنیا می آید.این ناهنجاری مربوط به عدم رشد وتوسعه مجاری تولیدمثل، تلیسه فرمارتین می باشد.البته غیرطبیعی بودن مجاری تناسلی در تلیسه های فریمارتین ارثی نمی باشد.
وقتی یک تلیسه ماده همراه با یک جنین نر در یک رحم قرار می گیرد،علاوه براینکه با این جنین در فضای رحم شریک است ،همچنین در غشاهای جفتی که جنینها بوسیله آن به گاو مادر متصل می شود،نیز سهیم هستند

اگر گاو به صورت دوقلو آبستن شود،پرده های جنینی گوساله ها در اوایل رشد و نمو جنینی با هم ممزوج می شود.اتصال جفت با مادر تقریبا در چهلمین روز آبستنی رخ می دهد و دو گوساله با پدیده آناستوموس از طریق یک جفت به مادر متصل می شونند ،در نتیجه مایعاتی که در دو جنین تولید می شود، در جنین دیگر نیز جریان می یابد.این عامل باعث تبادل خون و آنتی ژنهایی می شود که مختص هر یک از جنین ها با توجه به جنسیت آنها می باشد.وقتی دو جنین دارای جنسیت یکسانی باشنند هیچ پیامد منفی در طول عمر تولیدی آنها دیده نمی شود.ولی زمانی که دو جنین نروماده دوقلوهستند، با توجه به اینکه غدد جنسی جنین نر زودتر از جنین ماده رشد میکند،درنتیجه هورمونهای آندوژن جنین نر در داخل جنین ماده ،مبادله می شود وهمچنین سلولهای دو جنین با هم ترکیب وحالتی به نام chimersime را بوجود می آورد. در نتیجه گوساله ماده دو قلو با این جنین نر کاملا نابارور خواهد شد.
علائم فریمارتیسم:
معمولایک گوساله فریمارتین از لحاظ ژنتیکی ماده است،اما دارای بسیاری از خصوصیات گوساله های نر می باشد.تخمدانهای گوساله فریمارتین به خوبی توسعه نمی یابدومعمولاکوچک باقی می ماند.همچنین تخمدانهای گوساله فریمارتین قادر به تولید هورمونهای ضروری برای القا علائم رفتاری مرتبط با فحلی نمی باشد.
لبهای خارجی فرج معمولا به حالت نرمال می باشدومعمولا واژن حالت طبیعی دارد ،اما کلیتوریس بزرگتر از حد طبیعی می باشد و موهای انبوهی به طور غیرطبیعی واژن را پوشیده است.تلیسه فریمارتین دارای غدد پستانی تحلیل رفته می باشد.در بعضی موارد هیچ گونه علائمی مبنی بر فریمارتینیسم وجود ندارد زیرا ممکن است گوساله نر در اوایل آبستنی سقط گردد.گوساله نر دو قلو با این گوساله فریمارتین نیز 90% باروری خود را از دست می دهد.چنین گوساله نری دارای ناهنجاریهای اسپروماتوزئید و کاهش کیفیت منی می باشد.
پدیده فریمارتین در گوسفندوبز هم وجود دارد ولی مانند گاو این ناهنجاری یک مشکل جدی به حساب نمی آید.
نحوه تشخیص فریمارتین:
تخمین درصد گاوهای که بطورطبیعی گوساله دوقلو می زایند،متغیر است.از لحاظ آماری معمولا 5% یا از هر200تولد،یک تولد به صورت دوقلو می باشد و از این تخمین نیز 5/0 درصد تولدها حاوی گوساله فریمارتین هستند.
هیچگونه پیشگیری برای وقوع فریمارتینیسم وجود ندارد.بهر حال با استفاده از نمونه برداری از غشاهای جفت برای بررسی کروموزومی می توان اقدام نمود.

پرورش دهندگان گاو شیری می توانند با مشاهده گوساله فریمارتین ،توان تولیدمثلی آن را پیش بینی کنند و با حذف این گوساله ، در هزینه های نگهداری گاوها صرفه جویی کنند.




محمد علی مظاهری ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 5:4 عصر

Hutjens,M.(2002).Foot health triangle.Feed management
مجله برآیند- ش 15

لنگش پس از ورم پستان دومین بیماری پر هزینه گاوداریها است که به شدت عملکرد اقتصادی واحد را تحت ت?ثیر قرار می دهد . هر مورد لنگش باعث کاهش حدود 320 کیلو گرم شیر در هر دوره شیرواری می شود و می تواند در صد بالائی از حذفهای اجباری گله را به خود اختصاص دهد . کمبود مس در گاوها باعث ترک خوردگی سم شده ? آبسه ها و عفونت سم را به همراه دارد . 15 قسمت در میلیون (ppm ( مس در جیره غذائی این مشکل را مرتفع مینماید . ید نیز از طریق تاثیر در ساخت هورمون تیروئید می تواند بر سامانه ایمنی بدن دان ت?ثیر گذاشته و مانع از ایجاد عفونت سم شود . سطح بالای سلنیوم در خوراک دام باعث بروز لنگش و تغییر شکل سم می گردد .

در شرایطی نیز که PH شکمبه کاهش پیدا کرده و اسیدی می شود ?احتمال بروز لنگش افزایش  می یابد. به طور کلی گاوهائی که دچار لنگش هستند ? علایم فحلی ضعیفی نشان می دهند ? البته می توان اثرات منفی حاصله را با سم چینی مناسب و درمان به موقع سم های عفونی به حداقل رساند در گله هائی که سم گاوها دچار مشکل می باشند ? پس از سم چینی مناسب علاوه بر بهبود شرایط تولید مثلی ? میزان مصرف خوراک گاوها بالا رفته و میزان تولید شیر گاوداری افزایش می یابد




محمد علی مظاهری ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 5:4 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :17164
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
محمد علی مظاهری
هرکسی هم نفسم شد دست آخر قفسم شد
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<